Kundservice, vardagar 8-17:  08 - 612 43 70
Din varukorg

Hem
Paketresor
Hotell
Hyrbilar
Utflykter
Grupp och Konferensresor
Islandsguiden
Om oss
Startsida för Kundservice
Så hittar du lägsta priset
Bokning och Betalning
FAQ
Resegaranti
Resevillkor
Avbeställningsskydd
FAQ: Island
Avresa från Fin/Dan/Nor
Kontakta oss
Vi hjälper dig att boka och planera din islandsresa. Välkommen att kontakta oss!
Vill du att vi
ska kontakta dig?
Namn:
E-post:
Telefonnummer:
Meddelande:

Skicka

FAQ - Vanliga frågor

 

Vad anger priserna på era resor?

Våra priser anges som pris per person och baseras på del i dubbelrum. De "frånpriser" (exempelvis fr. 5 900:-) som visas här på webbsidan visar det mest fördelaktiga priset vi kan erbjuda på en resa för en angiven period. Vid prissökning/bokning finner ni alltid det billigaste priset som vi kan sälja till, för de datum ni efterfrågat.  

Vad innebär det att hotell kan bokas "rum på förfrågan"?

Ett fåtal hotell och lägenhetshotell erbjuder bokning av rum på förfrågan. Där kan vi kan inte garantera att det finns lediga rum. Om vi får avslag med er bokning så erbjuder vi alltid ett alternativt boende. Skulle det alternativa boendet inte passa för er, så får ni naturligtvis kostnadsfritt avboka er resa. 

Vad händer om en utflykt blir inställd?

Vi återbetalar erlagt belopp om en utflykt blir inställd. Det är väldigt ovanligt men ibland händer det att en utflykt inte kan genomföras på grund av dåligt väder (händer det så är det nästan uteslutande en valskådningstur som ställts in). Ni erbjuds då att genomföra utflykten en annan dag, och om inte det passar för er så återbetalar vi erlagt belopp omgående. 

Hur mycket bagage får jag ta med mig på flyget?

Icelandair: 23 kg incheckat bagage och 10 kg handbagage.

SAS: 23 kg incheckat bagage och 8 kg handbagage.

Norwegian: 2x20 kg incheckat bagage och 10 kg handbagage.

WOW-air: 20 kg incheckat bagage och 10 kg handbagage.

(notera att handbagage på WOW AIR endast får vara 42x32x25cm)

Vad gäller vid försenat flyg?

Vid längre försening är flygbolaget skyldiga att erbjuda gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas med en eller flera nätter är flygbolaget också skyldig att bekosta övernattning på hotell för dig. Flygbolaget ska alltid erbjuda dig ombokning antingen så att du kommer fram till din destination så fort som möjligt alternativt ett senare tillfälle som passar dig.  

Vad gäller vid inställt flyg?

Har du köpt en paketresa av oss där det ingår en flygbiljett och flygbolaget ställt in flygresan så hjälper vi dig. Vi kan antingen boka om din resa till ett senare datum eller så återbetalar vi resans belopp. Observera att för att du som kund ska ha rätt till kostnadsfri ombokning eller full återbetalning av resan måste flygbolaget ha ställt in flygresan. Det räcker alltså inte med ett varsel om strejk eller att det finns risk för inställt flyg för kostnadsfri ombokning/återbetalning. 

Vad gäller vid eventuell flygstrejk?

Har du köpt en paketresa av oss där det ingår en flygbiljett och flygbolaget ställt in flygresan så hjälper vi dig. Vi kan antingen boka om din resa till ett senare datum eller så återbetalar vi resans hela belopp. Observera att för att du som kund ska ha rätt till kostnadsfri ombokning eller full återbetalning av resan måste flygbolaget ha ställt in flygresan. 

 

Flygpassagerares rättigheter vid flygstrejk regleras av en EU-förordning. Du finner detaljerad information om EU-förordningen http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1454685877673&uri=CELEX:32004R0261.

Vad gäller vid eventuellt vulkanutbrott?

Vid Vulkanutbrott följer vi UD:s rekommendationer för om det är säkert att resa till Island. Det är väldigt sällan som Vulkanutbrott påverkar flygtrafiken eller resandet till Island. Sedan vi startade 1997 har det bara inträffat en gång och det var vid Eyfjallajökulls utbrott år 2010, då flygtrafiken till och från Island inte kunde genomföras under några dagar.


Om din resa eller flygresa ställs in p.g.a. vulkanutbrott kan vi antingen boka om din resa till ett senare datum eller så återbetalar vi hela resans belopp.

Vulkan Resor AB innehar IATA-licens och har ställt statlig resegaranti hos Kammarkollegiet.
Om Vulkan Resor | Min sida | Sitekarta
© Vulkan Resor AB - Webmaster: Ulf Nordström