Under resan

Under resan

Om du har problem under din resa, så vänligen prata först med leverantören t.ex. hotellet, hyrbilsfirman eller guiden, vilka har som sitt arbete att försöka lösa problemet. Om problemet inte kan lösas av leverantören, så ring till oss eller skicka oss ett mejl med en beskrivning av problemet samt dina kontaktuppgifter (namn, bokningsnummer, telefon), så återkommer vi snarast möjligt. Våra öppettider är vardagar 08:00-17:00.

Telefon +4690129550. 

E-mail: [email protected]

I dina resehandlingar som har skickats ut på mail finner du dina vouchers. Dessa används som biljetter för utflykter, hyrbilar, hotell etc. På dina vouchers finns viktig information om tider, ev. upphämtningsplats, kontaktuppgifter till berörd arrangör samt annan viktig information. Läs noga igenom dessa i förväg för att underlätta dina resa.

Om du har bokat en utflykt med upphämtning så står aktuell upphämtningsplats på din voucher. Missar du en upphämtning eller har övriga frågor kring din utflykt ska du direkt kontakta berörd arrangör. Telefonnummer finns på respektive voucher.

 

Notera att alla utflykter är ett samarbete mellan Vulkanresor och våra isländska partners. Det står därför aldrig Vulkanresor på de olika bussarna som hämtar upp er. Namn på just den arrangör som står på din buss återfinns på din voucher. Var noga med att vara på plats i tid och håll utkik efter rätt buss. De ropar aldrig ur namn utan står med en namnlista vid bussen och väntar!

 

Transfer vid ankomst: Gå till Reykjavik Excurions biljettkassa som ligger i ankomsthallen, direkt efter att du passerat tullen. Där byter du in din voucher som du har fått av oss mot en bussbiljett. Flygbussarna går i anslutning till ankommande flyg.

Transfer vid avresa: Beställ tid för upphämtning direkt hos Reykjavik Excursion senast dagen innan din hemresa. Ring +354 580 5400 och uppge "Vulkan client confirming time for pick-up". Vi rekommenderar att du är på flygplatsen 2,5-3 timmar innan din avgång. Tider för flygbussen finner du här: https://www.re.is/tour/flybus/

När du reser runt på Island är det bra att hålla sig uppdaterad om väder, vägar och olika varningar. Isländska myndigheter har en bra sida, som vi rekommenderar att du kollar på om du ska ut i naturen eller köra hyrbil.

Läs mer på Safetravel: https://safetravel.is

Alla som hyr en bil måste kunna framvisa ett giltigt kreditkort.

Hyrbilsdiskarna hittar du i ankomsthallen efter du passerat tullen. I våra priser ingår en självriskreducering (CDW). Vi rekommenderar att du tecknar en extra försäkring (SCDW) som sänker självrisken mer. Utöver självriskförsäkringen finns även Fule up option, Wind and Gravel protection, extra driver, tunnel toll fees samt framkörningsavgift som tecknas och debiteras på plats. När du ska hämta bilen behöver du ett kreditkort som garanti. Gå noggrant igenom bilen och markera eventuella skador. Hyrbilen bokas per dygn, dvs 24 timmar. Överskrids 24-timmarsgränsen tillkommer automatiskt en extra dygnshyra, så var noga med att lämna in bilen i tid. Om du lämnar bilen på en annan plats än där du hämtade den, kan det tillkomma en avgift. En flygplatsavgift tillkommer när du hämtar upp bilen på Keflavik, c.a 5400 ISK och betalas direkt på plats. Om du har bokat Blå Lagunen direkt vid ankomst kör du i riktning mot Reykjavík efter väg nr. 41 följ sedan skyltarna. Om du reser med barn och vill hyra en bilbarnstol måste detta reserveras i förväg och betalas på plats. Om du har bokat hyrbil med upphämtning i Reykjavik så tar du dig själv till uthyrningsstället. Lämna alltid tillbaka hyrbilen med full tank så slipper du extra avgifter. Hyrbilsföretaget gör en kontroll av bilen när du lämnat tillbaka den.

Att köra på Island är inte svårt men innebär en viss utmaning. Isländska myndigheter har en bra sida, som vi rekommenderar att du kollar på om du ska köra hyrbil på Island.

Läs mer på Road: https://www.road.is

För att skydda islandshästen från sjukdomar finns strikta restriktioner gällande rid utrustning som tagits med från andra länder (desinficering krävs). Begagnade ridhandskar och alla begagnade läderartiklar är förbjudna. Hjälm, regnkläder och overaller finns att låna. Vi rekommenderar rejäla skor som inte är för breda, sköna byxor (ridbyxor är inte nödvändigt),handskar och en buff. Om du vill ta med en kamera vänligen medtag en midjeväska då du inte får rida med ryggsäck.

Packlista (enbart för ridresor):

  • Använd små resväskor eftersom det är begränsat utrymme i trailern.
  • Varma kläder i lager samt svala kläder då vädret kan variera.
  • Sköna tåliga skor som inte är för breda. Skorna bör vara bekväma och med en tjock sula för att passa för i olika terränger. Höga ridstövlar blir obekväma och gummistövlar är inte nödvändigt.
  • Bekväma byxor så som ridbyxor minst 2 par, varma strumpor Gärna flera par, handskar och en buff.
  • En mindre midjeväska då du inte får rida med ryggsäck.
  • Sovsäck. Vi rekommenderar en liten kudde och ett lakan om du använder din sovsäck som en filt. (Sovsäck behövs inte för turer med alla nätter på hotell eller Guesthouse Eldhestar).
  • Solskydd och solglasögon för att skydda ögon från damm.
  • Plåster och andra hudplåster för friktion.
  • Ditt reseförsäkringskort/information.
  • Glöm ej badkläder och handduk!

Hjälm, regnkläder och overaller finns att låna.

Vid längre försening är flygbolaget skyldiga att erbjuda gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas med en eller flera nätter är flygbolaget också skyldig att bekosta övernattning på hotell för dig. Flygbolaget ska alltid erbjuda dig ombokning antingen så att du kommer fram till din destination så fort som möjligt alternativt ett senare tillfälle som passar dig.

Har du köpt en paketresa av oss där det ingår en flygbiljett och flygbolaget ställt in flygresan så hjälper vi dig. Vi kan antingen boka om din resa till ett senare datum eller så återbetalar vi resans belopp. Observera att för att du som kund ska ha rätt till kostnadsfri ombokning eller full återbetalning av resan måste flygbolaget ha ställt in flygresan. Det räcker alltså inte med ett varsel om strejk eller att det finns risk för inställt flyg för kostnadsfri ombokning/återbetalning.

Vi återbetalar erlagt belopp om en utflykt blir inställd. Det är väldigt ovanligt men ibland händer det att en utflykt inte kan genomföras på grund av dåligt väder (händer det så är det nästan uteslutande en valskådningstur som ställts in). Ni erbjuds då att genomföra utflykten en annan dag, och om inte det passar för er så återbetalar vi erlagt belopp omgående.

Alternativt. Om en aktivitet eller utflykt ställs in och inte kan genomföras (till exempel på grund av dåligt väder), erbjuds kunden i första hand att genomföra aktiviteten/utflykten vid senare tillfälle. Om det inte är möjligt för kunden att delta på aktiviteten/utflykten så ska kunden vända sig till Vulkanresor för återbetalning. Vulkanresor återbetalar hela kostnaden för den inställda aktiviteten/utflykten. 

Just nu pågår fototävlingen My Magical Iceland bland våra resenärer!

Dela med dig av dina resebilder för en chans att vinna ett presentkort på 8.000 SEK. Läs mer här.
 


Dela med dig av dina upplevelser av din resa till Island och din bild kan visas på vår sajt. Varje månad publicerar vi dessutom månadens bästa bild på Instagram och Facebook!

Du kan dela dina bilder via Instagram eller Facebook. Använder du ingen av dessa sociala medier så går det bra att maila dina bilder. Välj det sätt som passar dig bäst. 

  • Instagram: Lägg upp din bild och använd hashtag #vulkantravelgroup. 
  • Facebook: Skriv ett inlägg och länka till vår Facebook sida med @vulkanresor.
  • Email: Skicka oss ett mail till [email protected]

Hittar du inte svaret på dina frågor?

Kontakta oss genom att fylla i kontaktformuläret nedan, eller ta kontakt med våra kunniga säljare direkt via telefon.